Cele

Zajęcia logopedyczne wychodzą naprzeciw potrzebom językowym dzieci. Głównym celem tych zajęć jest profilaktyka wad wymowy i zaburzeń mowy, a także wspomaganie rozwoju kompetencji językowych, które decydować będą o powodzeniu i sukcesach dziecka w edukacji szkolnej. Nie mniej ważna jest także korekta powstałych już wad czy zaburzeń. Okres przedszkolny to czas, kiedy terapia jest najbardziej efektywna. Nie wolno czekać w nadziei, że dziecko wyrośnie, że jeszcze dojrzeje i zaczynać terapię dopiero w szkole. Wprawdzie na terapię nigdy nie jest za późno, ale będzie to zadanie z różnych powodów o wiele trudniejsze.

Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Ukierunkowana jest ona na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka jako jednej z przyczyn niepowodzeń szkolnych. Udzielanie pomocy dzieciom w sferze rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego odbywa się przez zabawę.  Terapia pedagogiczna w przedszkolu obejmuje usprawnianie funkcji odpowiedzialnych za uczenie się matematyki oraz usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji.
Podczas pracy z dzieckiem stosowane są metody wspierające i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów: słuch, wzrok, dotyk

W ramach terapii psychologicznej w przedszkolu prowadzone są zajęcia indywidualne z psychologiem. Zajęcia poprzedza obserwacja dziecka, analiza dostępnej dokumentacji oraz diagnoza przeprowadzona przez psychologa. Celem terapii psychologicznej jest próba zatrzymania pogłębiających się nieprawidłowości w rozwoju dziecka oraz wspomożenie jego rozwoju społecznego i emocjonalnego. Nauka większej samodzielności prowadzi do poprawy jakości życia zarówno dziecka, jak i osób mu bliskich.

Psycholog

Dzień dobry Państwu,

jestem psychologiem w Przedszkolu nr 148 we Wrocławiu od października 2022 roku. Moja praca to w głównej mierze spotkania z dziećmi w różnorodnych formach wspierania rozwoju, ale także współpraca z dorosłymi: pracownikami przedszkola oraz rodzicami.

Od samego początku mojej pracy, szczególnie dużo uwagi kieruję do Was – Rodziców naszych Przedszkolaków. Nieustająco zapraszam Państwa do indywidualnych spotkań, konsultacji oraz doradztwa.

Umieszczając na tablicy PSYCHOLOGICZNE, w holu głównym przedszkola, różne informacje oraz ciekawostki dotyczące wychowania dzieci, postawiłam sobie za cel – zatrzymanie Państwa choć na chwilę i zaproszenie do przemyśleń oraz refleksji nad tematami dotyczącymi relacji międzyludzkich, komunikacji interpersonalnej, emocji i zachowań oraz ich wpływu na Dzieci.

Z wielką przyjemnością mogę stwierdzić, iż wielu z Was – Rodziców zdecydowało się podjąć ze mną współpracę, czy to w zakresie pojedynczych konsultacji, czy też działań o charakterze stałym – cyklicznym, co często przekłada się na wspólną pracę nad lepszym funkcjonowaniem naszych Przedszkolaków.

Za każde spotkanie bardzo dziękuję Państwu, gdyż moim zdaniem to właśnie Rodzic ma największy wpływ na to, jak dziś i jutro będzie radził sobie w życiu nasz Mały Dorosły.

To duża odpowiedzialność i złożony proces, stąd wynika moje przekonanie, że:

  • Do wychowania dziecka potrzebna jest cała wioska

– to afrykańskie przysłowie, wskazuje, że Rodzic w pracy wychowawczej nie powinien pozostawać sam lecz może pozwolić sobie na korzystanie z różnorodnych form wsparcia i pomocy, być może także tej, którą my – pracownicy przedszkola Państwu oferujemy;

  • Gdy w samolocie wystąpi awaria – zmieni się ciśnienie to maskę tlenową najpierw zakłada sobie osoba dorosła – Rodzic, dopiero później zakłada ją dziecku

– to zasada o której dowiaduje się każda osoba, która leci samolotem, a ta metafora dobrze obrazuje jak ważne jest aby w pierwszej kolejności dobrze mógł funkcjonować Rodzic, który sam mając MOC może dawać POMOC dziecku.

Te i wiele innych powodów, sprawia, że dużo uwagi staram się poświęcić Państwu w zależności od tego z czym przychodzicie i  jakie sprawy podejmujecie. Każda z nich jest ważna, bowiem to co ważne dla Waszego funkcjonowania, przekłada się na funkcjonowanie Waszych Dzieci, a więc działanie Jednostki jest powiązane z działaniem całego Systemu Rodzinnego.

Nikt nie staje się rodzicem od tak, od razu, to też proces. Dlatego jest mi bardzo miło, gdy zapraszacie Państwo mnie, abym mogła Wam przez chwilę towarzyszyć w drodze do bycia Rodzicem Wystarczająco Dobrym.

Raz jeszcze dziękuję za wszystkie nasze spotkania, także to tutaj na stronie Przedszkola nr 148 we Wrocławiu oraz zapraszam do kolejnych 😊

Łącząc wyrazy szacunku, pozostaję

Z poważaniem
Dorota Rogowska
psycholog

P.S.

Przypominam, że do Państwa dyspozycji pozostaję we wtorki – zachęcam do umówienia się na spotkanie, czy to przy okazji przyprowadzania, odprowadzania dzieci do przedszkola, czy też w innym czasie, który wspólnie ustalimy.

 

Zapraszając do refleksji nad stawaniem się Rodzicem, zachęcam do przeczytania artykułu:

Rodzicu, nie staraj się być idealny! – do czego przekonuje Wojciech Eichelberger, psychoterapeuta, w marcowym numerze „Zwierciadła”

https://zwierciadlo.pl/psychologia/532764,1,rodzicu-nie-staraj-sie-byc-idealny–przekonuje-wojciech-eichelberger-psychoterapeuta.read

Pedagog specjalny

Pedagog specjalny ma za zadanie diagnozować  indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień, a także przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu w życiu przedszkolnym.  Udzielanie pomocy dzieciom, opiera się na terapii poprzez zabawę i obejmuje wspomaganie rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego. Usprawniane są funkcje percepcji wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej, koncentracji uwagi, motoryki małej i dużej, a także samoregulacji kiedy dziecko nie potrafi wyrazić swoich emocji i potrzeb.

Serdecznie zapraszam do kontaktu wszystkich Rodziców i Opiekunów, którzy chcieliby porozmawiać o rozwoju swojego dziecka, możliwościach udzielania mu pomocy w nauce nowych umiejętności oraz o wszystkim innym, co Państwa zastanawia.

Godziny dostępności dla Rodziców: każdy czwartek w godzinach 8:30 – 9:00 (proszę o wcześniejszy kontakt i umówienie się na konsultacje – e-mail: ps.biernacka@gmail.com)

Logopeda

Zajęcia logopedyczne prowadzi  neurologopeda Anna Soja.

Odbywają się one w:

– poniedziałki ( Zajączki, Biedronki, Motyle)

– środy ( Misie i Krasnale)

 

Na zajęcia kwalifikowane są dzieci na podstawie:

– przesiewowych badań przeprowadzonych we wrześniu

– zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

 

Terapia logopedyczna ma formę indywidualną lub grupową w zależności od rozpoznanych potrzeb.

Celem terapii jest:

– korygowanie wad wymowy

– rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych

– stymulowanie rozwoju mowy

– rozwijanie słuchu fonematycznego

– korygowanie zaburzonych czynności prymarnych ( oddychanie, gryzienie, żucie, połykanie)

 

Rozwój mowy dziecka- artykulacja

4 ROK ŻYCIA ( Dziecko ma 3 lata 0 miesięcy- 3 lata 11 miesięcy)

Dziecko powinno:

– wymawiać głoski: t, d, l, k, g , f, w

– realizować głoski szeregu ciszącego ś ź ć dź

5 ROK ŻYCIA

Dziecko powinno:

– wymawiać wszystkie głoski, o których mowa powyżej

– realizować głoski szeregu syczącego  s z c dz

6 ROK ŻYCIA

Dziecko powinno:

– wymawiać głoski wymienione powyżej

– realizować głoski szeregu szumiącego sz ż cz dż

W wieku około 6 lat dziecko powinno artykułować głoskę

[r]